آیین رونمایی پادکست «چهارراه چهکنم»، عصر پنجشنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۳ در محل کافه آردا برگزار شد. در این نشست که با حضور و همت علاقمندان عرصۀ فرهنگ و هنر برپا شد، مهمان کارشناس، سرکار خانم دکتر ملیحه فرهنگی، متخصص روانشناسی، برمبنای سه قسمت منتشر شدۀ فصل اول «چهارراه چهکنم»، موضوع کلیدی «هویت» را مورد بررسی قرار دادند. برنامه با اجرای زندۀ بخش معرفی پادکست آغاز شد؛ سپس دقایقی از معرفی سه مهمان اول «چهارراه چهکنم»، ملیکا، کیارش و دیاکو پخش شد.
خانم دکتر فرهنگی با طرح سوالاتی چند، زمینۀ گفتوگوی جمعی را فراهم آوردند؛ نظیر هویت چیست؟ نمونهای از پاسخها:
– مجموعه صفاتی که من رو توصیف میکنه.
– خود واقعی!
کارشناس: مجموعۀ نگرشها، روحیات، رفتارها و خصائص فرد، هویتش رو تشکیل میده.
خانم دکتر فرهنگی در ادامه به دورۀ نوجوانی بهعنوان دوران مهم کشف هویت فرد اشاره کردند. دوران نوجوانی مطابق مطالعات جدید بازۀ گستردهتری را به خودش اختصاص میدهد، امروزه سنین مابین ۱۲ تا ۲۴ سالگی را دورۀ نوجوانی قلمداد کردند.
کارشناس: چه عواملی روی برنامهریزی آموزشی و شغلی من تأثیرگذارند؟
حضار: ارزشها و آرمانهای والدین.
– – – -: اعتقاد نوجوان و والدین به خودکارآمدی نوجوان.
– – – -: توقعاتی که جامعه در افراد ایجاد میکنه.
– – – -: تصورات قالبی جنسیتی که الان کمرنگتر شدن.
کارشناس: سیستم آموزشی، ضعفهای زیادی داره؛ از جمله عدم رشد خلاقیت دانشآموزان و دانشجویان. در ادامه خانم دکتر فرهنگی با اشاره به نظریات اریک اریکسون و جیمز مارسیا در باب هویت و بحران هویت به پایگاههای هویتی Identity Statuses پرداختند:
در ادامه، بخشهایی از پادکست با محوریت انتخابها در زندگی اعم از حوزۀ تحصیلی، هنری و… پخش شد. کارشناس برنامه با مبنا قرار دادن متن پادکست، مصاحبهشوندگان را مورد خطاب قرار دادند.
کارشناس: چرا دانشگاه نه؟
ملیکا: فکر میکنم در دانشگاه همه قراره مثل هم بشن و حق انتخاب چندانی وجود نداره و محیط بسته است.
کارشناس: این موارد ناشی از نیاز به آزادی و ابراز خواسته است. نیازهای اصلی پنچگانه عبارتند از:
سپس کارشناس به صحبتهای کیارش در پادکست اشاره کردند و به وجه صادقانه و شجاعانۀ آن بهمثابه یک ارزش تأکید کردند؛ اما بر ضرورت دقت بر انتخاب واژگان در توصیف خود نیز اصرار ورزیدند؛ چراکه وجه مثبت واژگان در توصیف خود موضوع جدی در شکل دادن به شخصیت و هویت فرد تلقی میشود.
***
کارشناس: قبل ورود به رشتۀ روانشناسی، چه انتظاراتی از این رشته داشتی؟
دیاکو: پیش از این، زمانیکه در رشتۀ عمران تحصیل میکردم، موضوعی که من رو شگفتزده میکرد این بود که انتظار دستاندرکاران رشتۀ عمران از دانشجویان در سطح خیلی پایینیه؛ بهنوعی که از چیزی در وجود دانشجوی این رشته متعجب نمیشن؛ در نتیجه حس کردم، این افراد قادر نیستند رقابت رو در وجود من برانگیزند. تصمیم گرفتم وارد رشتۀ روانشناسی بشم. درابتدا خیلی امیدوار نبودم؛ اما بعد از دو ترم، بسیار امیدوار شدم و میبینم که به اون محیط مطلوب خودم نزدیکترم.
خانم دکتر فرهنگی در پایان جلسه بر اهداف هوشمندانه smart goals تأکید کردند که شامل ۵ ویژگی خاص، قابل اندازهگیری، سازگارانه با شخصیت فرد، واقعبینانه و محدود در چارچوب زمانی بودن میشود. در انتها، پایانبندی پادکست بهصورت زنده اجرا شد. این جلسه با حضور مشتاقان فرهنگ و هنر از میان اقشار و طیفهای مختلف برگزار شد.